Observació

“L’observació és un procés de selecció i estructuració de les dades de l‘experiència, on l’objectiu és construir xarxes de significació a partir d’un model intern o d’interpretació”.

Lola Garcia.

“Els ulls d’un bon psicomotricista han de saber mirar”.

Teresa Godall.

L’observació és una de les eines més bàsiques i útils del psicomotricista ja que ens permet veure allò evident, visible a ull nu, però també allò que ens acostuma a passar més desapercebut com són els petits detalls. L’observador ha de saber mirar a l’infant com a competent, és a dir, en com puc mirar a l’infant perquè en aquest moment desenvolupi les seves competències. Per mirar-nos a l’infant d’aquesta manera es requereixen actituds, formació i saber d’ell. Així doncs, a l’hora d’observar cal tenir tres aspectes ben presents:

  1. Tenir una mirada tranquil·la i no molt directa sobre les produccions de l’infant. Cal observar al nen dins la seva GLOBALITAT.
  2. Mantenir una actitud de comprensió envers l’altre i evitar fer judicis de valor.
  3. Controlar les pròpies produccions; no posar en l’altre els propis sentiments i emocions.

A continuació es mostren dos pautes d’observació. La idea d’aquest registre és observar a l’infant seguint una metodologia oberta i que permeti a l’adult descobrir les intencions i significats en la pròpia acció del nen.

El registre individual basa la seva observació en l’individu, fixant-se amb els aspectes més globals i específics. Aquesta pauta consta d’una part genèrica, on s’observen els paràmetres psicomotors seguint uns barems; i una part més personalitzada, on s’anoten les observacions més específiques del nen/a.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

La pauta d’observació grupal fa referència a la dinàmica general de la sessió, on es tenen en compte els elements més significatius.

Sense títol

L’ús d’aquestes gràfiques cal fer-lo a través d’una observació basada en una actitud de receptivitat i sensibilitat. Observem per comprendre, i així poder situar millor la nostra intervenció. La comprensió suposa la recerca de significats i d’intencions en l’acció del nen i en la nostra pròpia acció. Cal observar el nen de forma oberta, esperant descobrir intencions i significats en la seva acció. El repte de l’observació psicomotriu ha de ser trobar els fils que donin lloc a una xarxa de significació per part del nen.

Quan ens posem davant de les gràfiques d’observació cal que siguem conscients de les limitacions a l’objectivitat de la nostra observació, ja que d’aquesta manera ens situarem millor com observadors i podrem comprendre altres perspectives, altres mirades diferents sobre un nen, sobre una situació o sobre la nostra pròpia actuació. Cal una observació centrada en les potencialitats del nen per permetre que aquestes s’actualitzin.

Segons Teresa Godall, el bon psicomotricista ha de saber mirar, i per saber mirar cal que l’observador requereixi de: respecte, confiança i coneixement del infant.

Respectar no significa jutjar, sinó tot el contrari, un observador ha de donar a l’infant la capacitat de ser ell mateix, ha de permetre que s’expressi per ell mateix allò que sap fer.

Confiar. S’ha de confiar amb el repte que l’infant ha decidit seguir. L’educador/a ha de saber ser allà per si passa quelcom, però amb la distància suficient per no envair l’espai dels nens i nenes. D’aquesta manera, l’infant desplega els seus aprenentatges gràcies a la confiança que té en ell mateix i en el del seu voltant.

Conèixer l’infant per ajudar-lo. Coneixent que cada nen i nena és únic, observant-los dins la seva llibertat entendrem com i perquè es mouen, fet que ens permetrà saber més coses d’ells i per tant, poder-los ajudar quan sigui necessari.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s