Actituds de l’adult

Creure en la persona.

L’educador, per poder acompanyar al nen/a en el seu procés de maduració psicològic, ha de viure, conscienciar i elaborar el seu propi procés personal. Al mateix temps, ha d’aconseguir crear un ambient facilitador i, per això caldrà una actitud d’acollida empàtica, on les capacitats que el conformin (confiança, acceptació, acollida, escolta, comprensió…) estiguin relacionades amb els conceptes de vincle i pulsió d’afecció, i amb el procés de construcció de la identitat.

L’adult és un referent per a l’infant; una persona en la qual s’hi fixa, s’hi relaciona i estableix un vincle. Per aquest motiu, l’adult ha de saber captar els interessos i les motivacions dels infants. Vivim en una societat plural i diversa, i l’escola n’és el reflex, on els infants que la formen són portadors de vivències, coneixements i motivacions. Així doncs, el docent ha de ser sensible a totes les aportacions dels infants, fent de la diferència un aprenentatge pel grup. D’aquesta manera, el mestre ha de ser també una persona receptiva amb tot el que succeeixi a l’aula. Ha de tenir la plasticitat necessària per ajustar-se a cada un dels infants, per tal de dur a terme una tasca de contenció on les vivències emocionals i afectives de cada nen adquireixin significat.

Seguint el fil, és necessari també que els mestres incentivin la motivació dels infants, amb la intenció de despertar la curiositat per experimentar, viure i gaudir. És important que els mestres desenvolupin una ment i actitud creativa, no aferrant-se als estàndards.

A més a més, l’infant necessita una mirada perifèrica, atenta per part de l’adult; un adult que s’emocioni, es sorprengui i observi els seus descobriments. D’aquesta manera, l’infant interactua amb l’adult, originant un diàleg entre ambdós, un diàleg potenciat per la capacitat d’escolta del mestre. Una escolta que no només es centra amb el llenguatge verbal, sinó també amb els gestos, postures, emocions, silencis,… Un llenguatge no verbal carregat d’informació i veracitat. I amb tot això, el mestre haurà de donar un sentit a tot el què estigui passant a la sala. Aquest aspecte originarà un acompanyament centrat en la confiança en l’infant, de creure en el nen, independentment de qualsevol problema, edat o diferència, acollint-lo amb la màxima consideració i respecte. L’adult ha d’acompanyar a l’infant en el seu procés maduratiu, disposant d’una actitud que comprengui i no jutgi al nen, i prenent consciència de les seves relacions tònic-emocionals.

L’adult ha de saber orientar, tot donant pautes i normes clares, per tal d’estructurar i donar seguretat a l’infant. Motiu pel qual és necessari una autoritat estructurant. Una estructura que ofereix a la criatura l’oportunitat d’actuar, pensar, decidir o equivocar-se.

En aquest context, el docent actuarà com acompanyant que facilitarà l’evolució i el creixement del nen, des de les seves necessitats individuals, tot garantint una seguretat. Tot això, dins d’un context normalitzador, on esdevinguin situacions amb dinàmiques senzilles i normals. I en un context on s’involucrin per igual l’entorn maternal i l’autoritat estructurant.

Bernard Aucouturier en el llibre, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, fa referència a 5 línies mestres de la pràctica psicomotriu educativa i preventiva:

  1. Crear un marc que ofereixi la seguretat necessària per desenvolupar les potencialitats de cada nen, de les més limitades a les més evolucionades.
  2. Acollir a cada nen amb el major respecte, com una persona en evolució, amb una experiència única.
  3. Comprendre al nen a través de la seva expressivitat motriu.
  4. Oferir-li processos d’asseguració per mitjà del plaer de l’acció, els jocs i les representacions.
  5. Viure el plaer d’existir en relació empàtica amb cada nen.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s